Photoshop trikovi i tutoriali — 24/11/2010 , 142




Fotografiranje vjencanja by Zoran Mrdjenovic


Adobe PhotoShop CS -Uvod u njegovo upoznavanje



Adobe PhotoShop CS2 -Uvod u njegovo upoznavanje


Digitalna temnica ali iluzija? (Foto: Žiga intihar)

Digitalna tamna komora ili iluzija?

Već od nekad vrijedi, da fotografija nije gotova pritiskom na
okidač, nego da se tek od onda stvara. U analognom svijetu još danas mnogo
fotografa misli da je ono što su snimili na film konačna fotografija ili otisak.
To je mišljenje uvijek bilo krivo jer je tada nastala samo “latentna”,
nevidljiva slika. Put do vidljive, te nadasve kvalitetne slike je bio još dug.
Istina je da im mi profesionalni “pripravljači” fotografija za konačan izgled
slika iz filma ili papira nismo to nikada objašnjavali. Ako se za
fotolaboratorij znalo da se tamo nešto napravilo u smislu korekture boje, za
grafičku tehniku, posebice za obradu dijapozitiva preko izrade izvadaka boje i
skeniranja, nikada nisu razmišljali da su tu te osobe koje koje završavaju i
odlučuju kakav će biti fotografov konačni proizvod. I u toj fazi obrade
fotografije se moglo dosta uticati na konačni proizvod, fotografiju. Čak u toj
mjeri da smo se mogli upitati tko je uopće autor konačne, obrađene fotografije.

I u doba kemijske fotografije, mnogi smo sami izrađivali
crno-bijele, kao i fotografije u boji. Samo tako smo mogli svoju osobnu početnu
misao završiti nakon pritiska na okidač. Razne tehnike obrade fotografije u
klasičnoj tamnoj komori su danas već zaboravljene. Samo rijetki još
osvjetljavaju papir osjetljiv na svjetlo, odabiru njegovu gradaciju, paze na
vrijeme osvjetljavanja, osjenčavaju određene dijelove slike, pripremaju
kemikalije, razmišljaju o temperaturi i brzini razvijanja itd. Istina je da smo
tom tehnikom prepravljali original da bi bio ljepši. Ne treba misliti da se u
analognoj tehnici nije moglo ništa mijenjati od motiva, pritiska na okidač pa do
konačne fotografije.

Vrlo malo nas je koji smo fotografije sa papira ili filma još
prije 20 godina digitalizirali i mogli ih dodatno obrađivati. Tada se o
digitalnoj obradi slike još nije govorilo. Prije 10 godina samo su rijetki
primjetili da je većina naslovnica u revijama, plakatima i prospektima posve
nešto drugo od onoga što pokazuje realni svijet i ono što je fotograf predao
uredniku. Danas se za svaku “čudnu” fotografiju misli da je “digitalno obrađena”!
Novi digitalni fotografi niti ne znaju da se solarizacija, meko crtanje,
kontrast slike, razni efekti i efekt zoomiranja može postići i drugačije, a ne
samo digitalnom obradom. Klasična tamna komora, gdje se slika obrađuje u
potpunoj tami ili kod zelene, crvene ili žute svjetlosti, posve gubi svrhu.
Danas fotografi iz “tame” dolaze na “svjetlo”. Snaga digitalne tamne komore je
izvanredna i kada jednom vidimo njezine mogućnosti, spoznamo da fotografija može
ponovo oživjeti.

Naša šetnja kroz program poduzeća Adobe za
obradu fotografija PhotoShop
CS2,
će biti opisana kroz
nekoliko nastavaka i namijenjena je u prvom redu onima koji znaju postupke u
klasičnoj tamnoj komori ili pak programe za obradu fotografija već poznaju.


Osnovni prozor programa PhotoShop.


Pod prozorom Image se nalaze kako
tonske korekture tako i mogućnost promjene veličine slike.

Prvi moraju prije svega izgubiti strah pred novostima i
mišljenje da je primjerenije upotrebljavati kemikalije. Odnosno, moraju spoznati,
da nije ništa drugačije nego što je bilo. Fotografija još uvijek ostaje
fotografija. Ali put do konačnog proizvoda je moderniji, moguće brži, u više
izvedbi, jefitniji i naravno, kvalitetniji. Drugi, da saznaju što nam sve
program za obradu fotografija nudi. Na taj način ćemo spoznati da li će nas “digitalna
tamna komora” osvojiti ili ćemo obradu svojih fotografija prepusiti drugima. Čak
i u tom slučaju, barem će saznati sve prednosti i mogućnosti programa i na taj
način znati objasniti drugima što od obrade fotografije očekuju. Još važnije je
da spoznamo što nam “digitalna tamna komora” uopće omogućuje. A nudi nam vrlo,
vrlo mnogo. Čak toliko da je pogled na fotografiju s klasičnog vidika posve
pogrešan.


PhotoShop CS2 ima odvojeni pretraživač.
Zove se Bridge (most) i nudi nove mogućnosti.


U programu Bridge možemo vidjeti sve
parametre pod kojima smo fotografirali i možemo promijeniti imena datoteka u
nama smislene. Kasnije je traženje određenih datoteka mnogo lakše.

Uvod pred prvim koracima u program PhotoShop



Sa slijedećim člancima počinjemo s prvim koracima i otkrivanjem nekih tajni
programa. Sve i još više nego što je prikazano na prethodnim stranama ćete
saznati u slijedećim lekcijama. Tko pak želi program PhotoShop uopznati brže, na
raspolaganju su mu tečaji programa u sklopu Digitalne Akademije (objavljeni na
http://www.digitalna-akademija.com/).


Sve kao u klasičnoj tamnog komori! A:
maskiranje za probu pravilnog osvjetljenja u stupnjevima, B: tonska
korektura, C: solarizacija, D: naglašena oštrina, E: C/B, F: naglašene
osnovne boje, G: toniranje, H: kontrast, I: osvjetljenje tamnih dijelova …

Program PhotoShop poznajemo
već 18 godina. Posebne programe, koji su se upotrebljavali prije mnogo godina s
bubanj skenerima (Hell – DaVinci) i nudili i više nego danas najnoviji PhotoShop
CS2.
Mogu tvrditi da program PhotoShop sada
dobiva posve fotografska oruđa. Do sada je bio namjenjen u prvom redu za
grafičku tehniku.

Spoznati ćemo još nešto. I to je za sve korisnike analogne
tehnike vrlo bitno. Program PhotoShop,a
to je digitalna tamna komora, je u osnovi komora na svjetlu. Sve što nam je
nudila klasična tamna komora, program PhotoShop nam
nudi to isto pomoću drugačije tehnike obrade. Sada se tonske korekture,
gradacija i razni efekti izvedu na drugačiji način. Istina je da su program
pisali programeri, ali isto tako niti uređaj za povećavanje i ostalu opremu nisu
napravili fotografi. Znajte pak da je uz programera sjedio stručnjak koji
poznaje obradu fotografije. I klasične. I tako ćemo vrlo brzo spoznati da je
“digitalna tamna komora” vrlo slična klasičnoj, te da je sada naša tamna komora
umjesto kakave garaže, kupaone ili posebne sobe u kojoj su uređaj za
povećavanje, kemikalije i posude za razvijanje, sada naš stol s računalom. Pored
računala i programa PhotoShop, trebamo
samo ekran gdje vidimo sva oruđa i miša s kojim ta oruđa upotrebljavamo.

U nastavcima ćemo upoznati program PhotoShop
CS2
od otvaranja i arhiviranja
fotografija, preko osnovnih korektura, izreza, rotiranja, jednostavnih tonskih
korektura, kako posegnuti u zahtjevnije tonske korekture, koje upotrebiti kod
određenih zahtjeva, selektiranje određenih dijelova i mogućnost njihove obrade,
oklanjanje smetajućih dijelova u slici, dodavanje slike u sliku ili samo dio
motiva iz druge slike, kako interpolirati fotografije, dodatno ih izoštriti,
pripremiti za osvjetljavanje u fotolaboratoriju ili ispis na pisaču i mnogo
efekata koji nam omogućavaju dodatno mijenjati fotografiju obzirom na izraznu
vrijednost.

Za početak si kod prikazanih fotografija možemo pogledati do
kuda seže obrada fotografije.


Upoznati ćemo se s različitim načinima
izrazivanja slike. To što je u klasičnoj komori bilo dugotrajan i vrlo
precizan posao. S programom PhotoShop je sada to postalo mnogo
jednostavnije. Digitalno nam nudi nevjerojatno jednostavnije mogućnosti.


S funkcijom “Extract” do brzih izreza.


Sve je u vašoj mašti! Otvorite joj put.


Program nam sve omogućava. Samo se
morate barem djelomično s njim upoznati. U cijelosti je to skoro nemoguće.
Uprkos tome što program PhotoShop koristim već 16 godina, poznajem ga dobro
oko 30ak postotaka. Fotograf  treba znati samo negdje oko 10 posto. Većina
funkcija je vrlo slična, da se mogu poistovjetiti s već poznatim.


Širokokutni objektivi nam brzo pokvare
sliku. Linije počnu padati, kriviti se ili kako drugačije mijenjati oblik.
Ali svakako fotografirajte. S dovoljno točaka zalihe, će vaše povećanje
dobiti novu dimenziju.


Nema potrebe koristiti
posebne“shift-tilt” objektive ili kamere s mijehom da bi promijenili nagib
zahvata. Sada s pomoću programa u par sekundi poravnamo linije.
Preporučljivo je uhvatiti nešto širi kut s većom količinom točaka.


Prozor “Lens Correction”, kojim
popravaljamo greške naših objektiva.


Popravljanje greške širokokutnih
objektiva, “distorzija” i “padanje” linija.


Da li vam je svjetlomjer krivo izmjerio
svjetlost ili ste se odlučili za nepravilnu korekturu?


U većini slučajeva neće biti problema.
Upoznati ćemo prozor “Adjustments” u kojem je mnogo mogućnosti kako
popraviti našu fotografiju.


Fotografirali su vas u zavidnoj
situaciji, ali vas fotografija nije zadovoljila. Gdje ste na slici? Odnosno,
da li je fotograf vrijedan “PRO” naziva ?


Ako je preveliki kontrast zavarao
fotogfrafa i nije vas doosvjetlio s bljeskalicom, imate s programom
mogućnost ipak se pokazati ! “Voila!”


Znamo da širokokutni objektivi vrlo
brzo vinjetiraju. Na rubovima zatamne sliku. To se događa najćešće
objektivima nižeg cjenovnog razreda. Niti kakav skuplji nije iznimka. Ali ne
priznajemo !


Ali zašto bi kupovali nekoliko puta
skuplji objektiv da bi imao manje grešaka. Koja sekunda u programu i
njegovim oruđem i snimka sa skupljim objektivom bez grešaka je napravljen.
(A to zašto bi kupovali uzmite za šalu!)


U Programu PhotoShop možemo napraviti
naslovnice knjiga, revija ….


Fotografije su uvijek pune neželjenih
elemenata. U analognoj komori je s maskiranjem bilo mnogo posla. Samo
rijetki su to probali i na razne popravke potrošili mnogo vremena.


Naši stari dijapozitivi s pomoću
skenera i pretvorbe u digitalni zapis ponovno ožive. Pogrešno je mišljenje
da je dijapozitiv jedini original. Još nekada smo ga popravljali, a danas je
to samo lakše.



Autor: Matjaž Intihar, http://www.e-fotografija.com/


Poslednji clanci u ovoj kategoriji:

Comments

comments

11390

Close
Podržite nas
Podržite našu stranicu klikom na Like

Facebook